Ghostpoet al Teatro Miela

Notizia inserita il 21/03/2012

Ghostpoet, locandina concerto

Venerdì 23 marzo 2012, h 21.30

TEATRO MIELA / TRIESTE
GHOSTPOET

Di Ghostpoet si parlerà... il suo album "Peanut Butter Blues & Melancholy Jam", uscito l'anno passato, ha lasciato senza dubbio il segno. Si può ben dire che è stato uno dei dischi del 2011, e assieme alla perla di James Blake, uno degli album più rappresentativi di questi primi anni post anni zero.

La voce di Ghostpoet è quella di un poeta stralunato, a tratti ubriaco, a tratti lucido e libero, altri imprigionato nelle sue stesse atmosfere notturne e lascive.

La composizione del suo nome d'arte ha condotto molti a pensare a Gil Scott-Heron e a candidarlo tra i suoi possibili eredi. Di certo, senza forzare i paragoni, Obaro Ejimiwe (questo il vero nome) ha uno stile che lo piazza di fianco ad artisti come Mike Ladd e Saul Williams. Fatto sta che lui fa parte di un'altra generazione ancora e poi vive a Londra, immerso nel fermento di ritmi, MC, etichette, radio, club e negozi, negli ultimi anni irrequieto come in poche altre epoche.

Atmosfere fumose, nebbiose, tappeti elettronici, dubstep con reminiscenze "grime" e bagliori dell'hip hop più ispirato. Ma è qualcosa di ancora diverso dalla somma delle parti. Basta ascoltare il singolone "Cash and carry me home" per capire che suona qualcosa di diverso, di insperatamente nuovo. Ecco, per gli amanti dell'hip hop sperimentale, quello di certe produzioni Warp e Ninja Tune, potrebbe rappresentare un nuovo squarcio in cui tuffarsi a capo chino.

Un genere a parte, una musica con un groove irresistibilmente soul pur provenendo dalla scena UK bass. La dopata "Run Run Run" e la notturna "Gaaasp" sono affreschi nuovi di situazioni urbane moderne, capaci di unire Londra, Berlino, Williamsburg e Bristol in un solo, profondissimo battito. Musica nuova, speriamo segni l'inizio di un trend. Le immagini evocate da Ghostpoet ricordano quelle, immobili e spiazzanti, di un film di Jim Jarmusch girato in esterni/interni british e uggiosi. E se manterrà queste premesse (e promesse) avremo molto di che deliziarci anche in futuro.

"...Peanut Butter Blues & Melancholy Jam' is one of the freshest sounding debuts since Tricky's 'Maxinquaye' - it's as beautifully complex as it is subtle and will command your attention again and again and again...."

http://www.youtube.com/watch?v=k6mFF3VmVAs&feature=player_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=B0hiJWwX6KU&feature=player_embedded

Ingresso € 10.00. Prevendita: biglietteria del teatro da sabato 17 marzo, dalle 17.00 alle 19.00; www.vivaticket.it

BBC Review
An early contender for 2011's finest out-of-leftfield long-players. Adam Kennedy 2011-02-02

Rarely does a British debut album forge such a fully formed, genuinely unique direction that attempts to slot it into established scenes prove almost entirely fruitless. But Peanut Butter Blues and Melancholy Jam, the full-length bow of late-20s wisdom dispenser/producer Obaro 'Ghostpoet' Ejimiwe, achieves such a feat. You probably have to go back to Original Pirate Material, in fact, for similar impact.

Dubbing himself "a lad with a lisp with some stories to tell", the truth is a mite more complex, as hinted by the record's tricksy, somewhat over-self-aware title. His recent relocation from Coventry to London will doubtless ensure plentiful parallels with famed West Midlands to Big Smoke migrant Mike Skinner. But while sharing a knack for anxious streams of consciousness peppered with endearing everyday Brit culture references, Ejimiwe's subtleties outstrip The Streets.

Anybody who's had the misfortune to visit Coventry will agree the city is sufficiently depressing to breed levels of urban dread last equalled in Tricky's heyday. From stuttering, held-together-with-Sellotape-and-elastic-bands intro Onetwos onward, Ejimiwe's sleepy delivery owes little to any other UK rhymers, however, despite an air of a bedsit Roots Manuva, eyebrow-cocked self-deprecation and all. It's a fact he notes himself on I Just Don't Know, declaring "Other MCs want to talk about crime / But that ain't me..." before an off-kilter chorus that catches you so off-guard that gleefully humming along is the only logical response.

The album builds to a fascinating climax, the whisky-fuelled Cash and Carry Me Home succinctly encapsulating all the hungover loathing and creeping worry that follow an out-of-control drinking session, while Liiines is truly spirit-elevating with its "Life is too short to store up grudges" refrain. During the latter Ejimiwe complains that "I keep on writing, writing / But them folk ain't biting, biting". Such indifference, though, is about to change.

Hipster-hating hip hop aficionados may take one look at Ejimiwe and run a mile. Don't be dissuaded by his fashionable hat and spectacles: Peanut Butter Blues and Melancholy Jam throws its headgear into the ring as an early contender for 2011's finest out-of-leftfield long-players.

Tutti gli eventi e comunicati della sezione 'Spettacoli'.

Hai trovato utile questa pagina? Condividila!